17/05/2023
EXPO : BRUSSEL - BOZAR
"SWEDISH ECTACY"
&
"MICHEL FRANCOIS"
Tekst - Site - "Bozar " Brussel.
"Hilma af Klint, August Strindberg en andere visionairs
In het voorjaar van 2023 zijn alle ogen gericht op het hoge noorden. Zweden kennen we vooral om zijn pragmatisme, grote ingenieurs en ondernemers. Maar er is een belangrijk maar minder bekend aspect van het spirituele leven van de natie, zichtbaar in haar kunst en literatuur. Bozar organiseert daarom een tentoonstelling die een aantal boegbeelden uit de Zweedse kunstscène samenbrengt. Mystiek en esoterische speculatie lopen als een rode draad door hun werk.
We tonen werk van enkele van de belangrijkste literaire figuren van het land, van de 18e-eeuwse Emanuel Swedenborg tot het begin van de 20e eeuw met August Strindberg, die bekend staat als schrijver, maar die ook prachtige tekeningen en schilderijen maakte. In dezelfde periode vinden we beeldende kunst van visionairs als C.F. Hill, Ernst Josephson en Hilma af Klint.
Hilma af Klint droomde van een spiraalvormig gebouw om haar belangrijkste werken in onder te brengen, de zogenaamde Schilderijen voor de Tempel met maar liefst 193 werken. Tijdens haar leven is die droom nooit uitgekomen, de tempel bleef een denkbeeldige creatie - tot nu toe. Bozar greep terug naar haar notitieboekjes en bouwde in de tentoonstelling een VR-installatie van Hilma's visie, bedacht door Stolpe Publishing en Acute Art.
Tot op de dag van vandaag blijven deze visies hedendaagse kunstenaars als Carsten Höller, Christine Ödlund, Daniel Youssef, Cecilia Edefalk en Lars Olof Loeld inspireren.
Contre nature
Een blik op 40 jaar artistieke praktijk van de Belgische artiest Michel François, van vroeg werk tot enkele nieuwe creaties die hij speciaal voor Bozar maakte. Met beeldhouwkunst, fotografie, video, schilderkunst en installatie creëert de kunstenaar een web van verschuivende connecties tussen zijn kunstwerken. De tentoonstelling is een uniek concept waarbij het ‘totaalkunstwerk’ centraal staat en de exporuimte een verlengde van zijn atelier wordt. François schudt de werkelijkheid door elkaar, stelt ze in vraag en blaast keer op keer haar relatie met kunst nieuw leven in. Schijnbaar eenvoudige objecten en materialen vormt hij om tot dragers van betekenis. Hoe kan een gebaar de status van een object veranderen? Wat is de invloed van de hand van de kunstenaar? En wat is de rol van toeval?"
Geen opmerkingen:
Een reactie posten