CURSUS "VZW Amarant" "DER BLAUE REITER"
Met de trein naar Gent,flinke wandeling,en met VZW "Amarant"-cursus gevolgd twee nm,
ivm "Der Blaue Reiter" 13 en 27 mei 2024.
1.Tekst "Amarant" -05-2024.
"Deze lente belicht Tate Modern de vernieuwende impulsen van ‘Der Blaue Reiter’, een groep bevriende kunstenaars die vanuit München in het begin van de 20ste eeuw de moderne kunst op de kop zette. Valerie Delaey loodst je in haar verhaal langs het baanbrekende werk.
De rol van de Russische Wassily Kandinsky voor de vernieuwing van de schilderkunst kan moeilijk overschat worden. Zijn explosieve composities, geïnspireerd door experimentele muziek en primitieve volkskunst, riepen heftige emoties en onbegrip op bij kunstcritici en publiek. Met zielsverwant Franz Marc richtte hij in 1911 Der Blaue Reiter op, genoemd naar een eerder ruiter-schilderij van Kandinsky en naar de voorliefde voor paarden van Franz Marc. Van de kleur blauw hielden ze allebei. Vervolgens sloten ook kunstenaars als Gabriele Münter, Alexej von Jawlensky, August Macke en Marianne von Werefkin zich aan.
Niet de weergave van de werkelijkheid staat voor deze kunstenaarsgroep centraal, maar veeleer de intense innerlijke beleving. Heftige kleuren, decoratieve patronen, een vinnig ritme en dynamiekkenmerken hun werk.
Verwacht je aan een explosie!"
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2.Tekst gedeeltelijk: "Kunstmuseum Den Haag"
"Der Blaue Reiter"
Wassily Kandinsky (1866-1944) speelt een belangrijke voortrekkersrol in de vernieuwing van de schilderkunst. Zijn explosieve composities, waarbij hij zich laat inspireren door experimentele muziek en primitieve volkskunst, roepen heftige emoties en onbegrip op bij kunstcritici, publiek en medekunstenaars. Wanneer hij kennis maakt met Franz Marc, ontmoet Kandinsky een zielsverwant die zijn interesse en opvattingen deelt in schilderkunst en muziek. Twee dagen na hun eerste ontmoeting gaan ze al samen naar een concert van Arnold Schönberg. Dit is het begin van een hechte vriendschap en in 1911 richten ze Der Blaue Reiter op waarbij kunstenaars als Gabriele Münter, Alexej von Jawlensky, August Macke, Marianne von Werefkin en Heinrich Campendonck zich aansluiten.
Deze groep kunstenaars is zeer gedifferentieerd, zowel wat stijl als wat samenstelling betreft. Toch zijn er ook gemeenschappelijke kenmerken; het expressionisme van Der Blaue Reiter is poëtisch en verraadt invloeden van Russische sprookjes en oude volksverhalen. De kunstenaars werken vanuit hun gevoel, gebruiken veelal felle kleuren en zijn gefascineerd door de natuur en dieren. Dit uit zich bijvoorbeeld in de met liefde weergegeven imposante paarden van Franz Marc die als trots, beeldvullend onderwerp van een schilderij een grote empathie oproepen bij de toeschouwer.
Kandinsky volgt binnen de groep zijn eigen pad. Volgens hem bestaat er een duidelijke gevoelsrelatie tussen klank en vorm. Deze bevinding wordt een belangrijk uitgangspunt van zijn werk en leidt uiteindelijk tot wat algemeen beschouwd wordt als het eerste abstracte schilderij ter wereld. Een mooi voorbeeld van Kandinskys zoektocht naar de ultieme versmelting van schilderkunst en muziek zijn de reeksen Improvisaties en Composities waarin de klanken van de muziek bijna hoorbaar zijn bij het kijken naar de schilderijen.
Met het begin van de Eerste Wereld Oorlog in 1914 valt de groep uit elkaar. Kandinsky gaat terug naar Rusland en verlaat zijn vriendin Gabriele Münter. Macke en Marc worden opgeroepen door het leger om te vechten aan het front, waar zij in de loopgraven sneuvelen. In de schilderijen die in de aanloop en tijdens de oorlog gemaakt worden, is de spanning en de onzekerheid die in de lucht hing goed voelbaar.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Geen opmerkingen:
Een reactie posten